torsdag 13 mars 2014

Slutbesiktning och inflyttning!

Så var då dagen kommen för slutbesiktningen.
Med vid detta tillfälle var vi, vår säljare från Mjöbäcksvillan, vår kontrollansvarige, vår platsansvarige, ytterligare en representant från Mjöbäcksvillan samt en oberoende besiktningsman.
Då vi hade spenderat helgen innan i huset för att städa, hade vi gjort anteckningar på sådant som vi ansågs behövdes rättas till och efter att besiktningsmannen gått igenom varje rum fick vi lämna våra synpunkter som ibland fick gehör, ibland inte.

Sammantaget blev det en dag med blandade intryck. Mycket förväntan låg i luften, en aning nervositet - tänk om det inte skulle bli godkänt?
Även om man i detta läge inte ska blanda in känslor utan vara saklig i sina förhandlingar, så blir det svårt. Vi har investerat mycket pengar i huset och självklart vill man att resultatet ska bli så bra som möjligt. Därför kändes det lite onödigt att vi vid upprepade tillfällen fick ha onödiga och nästan lite irriterade diskussioner om "småsaker" för dem (Mjöbäcksvillan), men större saker för oss.
Exempelvis så hade badrumsskåpet en skada och jag fick påkalla uppmärksamhet ett flertal gånger och det kändes inte prioriterat att alltid lyssna på mig, som köpare. Nu ville man helst få det hela avklarat och gå vidare till nästa försäljning. Även om det inte var så, så var det känslan som förmedlades till mig.

Istället för att enkelt byta den vita skivan under sinken, skulle en liten färgburk fram och duttas i, fastän resultatet iallafall inte blev bra. Detta kändes inte okej för mig, då detta var en färdig produkt som inte byggts på plats (ett sk hantverk).
Slutligen hade vi iallafall en besiktningsman som gav oss medhåll och nu ska den bytas.
Jag förstår problematiken i att inte kunna fixa allt, men vissa saker känns viktiga och vi hade inte många saker vi påpekade utan var i det stora hela väldigt nöjda. Dock gjorde detta bemötande (det gällde flera saker) att jag denna dag lämnade mitt hus lite smått irriterad och missnöjd, inte en känsla man velat ha en sådan viktig dag.

När besiktningsmannen sedan skrivit sitt protokoll bestämde han att vi fick hålla inne på 10 000 kr tills alla anmärkningar har åtgärdats, Mjöbäcksvillan är ansvariga för att detta görs inom 2 månader.

Men som vi alla vet, en god natts sömn kan göra under och då vi dagen efter fick vårt slutbesked från kommunen var det dags att packa ihop lägenheten och hyra flyttkärra!
När vi den dagen ensamma öppnade dörren och gick in i vårt hus var känslan en helt annan, underbar!
Med mycket hjälp gick flytten ganska snabbt och nu är vi här, smått förvirrade i vårt stora, fina hus!

Att möblemanget liknar en dockmöbel (lite större ytor nu...) och att vi har olika inflyttningsblommor i varje fönster gör mest att nya, härliga inspirationstankar växer fram. För nu har vi ju en helt ny resa att se fram emot!
Rummen ska växa fram (inredningsmässigt), huset ska målas, garage och förråd ska målas och inredas, tomten ska stensättas, en gräsmatta ska läggas, en häck ska sättas....ja, listan blir lång.
Än så länge ska jag dock nöja mig med att rensa i mina förrådslådor och kanske så småningom plantera en liten vårplantering att ha på trappen, det har jag väntat länge på att få göra:)

Mina blogginlägg kommer nu inte att vara lika frekventa, men om du har följt vår resa så titta gärna förbi emellanåt för jag kommer att fortsätta att uppdatera när små förändringar sker framöver:)

Det lilla tv-rummet på andra våning

En ensam lampa pryder trappan

Vardagsrummet med vår fd stora soffa....

Vardagsrummet med matplats

Vår utsikt "by night"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar