söndag 14 april 2013

Drömmen om ett hus

Som barn har jag spenderat mina somrar på västkusten. Så länge jag kan minnas har jag drömt om att själv få bo i ett vitt trähus med aningar från den svenska västkusten. De vita trähusen med bakgrundsbilden klarblå himmel och grönskande växtlighet, för mig är det en svensk idyll och lukten av saltvatten och svensk sommar är inte långt borta.

Sommaren 2011 besökte jag min sambos föräldrar i deras hus vid den Halländska kusten för första gången. Vitt trähus, bakgrundsbild klarblå himmel och grönskande växtlighet, jag var såld. Huset (byggt 2007) hade även en planlösning som tilltalade mig med stora ytor och ett stort, härligt kök. Huset var ljust, luftigt och försett med såväl kakelugn (för kalla vinterdagar) som en balkong och en stilren stensättning (för varma sommardagar).

När min sambo och jag påbörjade våra tankar med hus fanns alltid detta hus med i tankarna.
Vi började med att fundera på i vilket område vi skulle vilja bo och tittade en hel del på hemnet efter befintliga hus. Alltid tycktes det finnas något att anmärka på (för litet kök, ingen tomt, inget garage...listan kan göras lång!) Priserna i området är dessutom ganska höga och att köpa ett befintligt hus och inte bli riktigt nöjd för ett högt pris kändes inte alltid så lockande. Tankarna på att bygga eget växte mer och mer och när vi började kalkylera faktiska kostnader insåg vi snart att det inte skulle bli så mycket dyrare att bygga än att köpa ett befintligt och därmed tog tankarna över i ett konkret handlande.

Vi åkte till husknuten i Göteborg för att få en inspirationsstart och vi tittade runt på nätet en hel del efter olika hustillverkare. Ganska snart var vi dock överens om att huset i Halland hade allt vi letade efter och vi tog då kontakt med Mjöbäcksvillan för offerter.

Vi tittade främst på två husmodeller, Newport och Sörgården men valet föll till slut på Sörgården. Mycket för de tilltalande ytorna och för kökets utformning, att planlösningen inte var helt öppen. Dessutom var det detta hus som min sambos föräldrar byggt och det har varit fördelaktigt då vi har kunnat åka dit och mäta och tänka för att forma vårt hus efter våra behov.

Nästa steg skulle då bli att hitta en tomt till vårt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar