söndag 30 juni 2013

Som den frusna människa jag är...

...var stor tillgång till värme önskemål på tillvalslistan:)
Min sambo brukar skojja om att "sommaren är årets bästa dag", och den svenska sommaren är väl inte alltid långt därifrån, tyvärr. Visst finns drömmar om en stor, härlig uteplats (och det kommer så småningom) med pool och medelhavsväxter (det kommer inte...), men i ärlighetens namn så är ju användningstiden för dessa faciliteter ganska kort. På årets övriga 364 dagar (när "sommaren" är över) är det inomhusaktiviteter som gäller. Och när nordanvinden viner eller inte minst när kung Frost kommer på besök, ja då fryser mina tår sig alldeles blå.

Så till önskemålen.
Ett bubbelbadkar var ett önskemål på listan, om det skrev jag i badrumsinredningen. Är redan nu sugen på att gå och köpa lite badoljor och annat att hälla i badet när det är dags för premiärdoppet:)
Nästa önskemål var en bastu. Vi trodde nog inte att det var något vi skulle prioritera, då vi trodde att det var väldigt dyrt. Men döm av vår förvåning när vi fick prisofferten och priset kändes nästan "billigt", för en bastu iallafall. Den blir inte jättestor, med plats för 2-3 personer, men åh så härligt!:) Den blir inbyggd i badrummet på andra våning och allt från inredd panel till glasdörr, klinkergolv och el-aggregat ingår. Detta känns lite lyxigt:)

Mitt allra största önskemål var dock en braskamin. Jag drömmer om stormiga höstkvällar och vita jular med en sprakande brasa i vardagsrummet. Där ska jag sitta med mina raggsockar och en kopp thé och bara mysa! Lyssna på sprakandet och känna värmen strömma i rummet. Ska skaffa mig en riktigt mysig fåtölj så jag kan komma riktigt nära:)
Det där med placeringen var dock inte helt enkelt, då vi behövde börja tänka in möblering i planlösningen också. Vi ville att braskaminen både skulle synas vid soffgruppen och matplatsen.
Vi använde ett ritprogram på internet som heter floorplanner och där kunde vi rita upp huset och möblera det och då få visningar i både 2D och 3D för att kunna föreställa oss det färdiga resultatet.
Kan verkligen rekommenderas, mycket användbart!
Till slut valde vi att placera kaminen på mitten av väggen i vardagsrummet till vänster (se ritning i föregående blogginlägg).

Att välja kamin var inte heller helt enkelt. Som med mycket  annat fick vi förslag på kaminer från Mjöbäcksvillan, men då vi tyckte att de var för små började vi själva titta runt på nätet. Vi ville ha en kamin i täljsten, då vi vill ha en ljus färgsättning i huset. Dessa kaminer bevarar även värmen bättre.
Vi önskade även att kaminen skulle vara ganska hög, så att den skulle synas från olika delar av rummet. Vi åkte även runt till återförsäljare för kaminer för att titta på dem i verkligheten. När vi där berättade att vi skulle bygga hus var de väldigt på att försöka sälja på oss kaminen med deras installation och varnade för att husföretagen använder hantverkare, som inte är riktigt kunniga på installationer för braskaminer och att det ofta kan bli fel. Vi pratade dock med Mjöbäcksvillan kring detta och blev garanterade att installationen skulle gå rätt till.
Det är viktigt att ta upp och diskutera sådana här saker med sin husleverantör, så att man kan försäkra sig om att allt går rätt till och att man kan ha tilltro till det, min upplevelse är att vår säljare på Mjöbäcksvillan har lyssnat till våra frågeställningar och gett oss svar på dem.
En annan viktig aspekt är även att om andra parter kommer in och ska göra sådana här jobb, får de inte komma in förrän efter slutbesiktningen och installationen ingår då inte i husgarantin som levereras av husleverantören. För oss kändes det viktigt att hela huset går under garantin och slutbesiktningen då vi har valt totalentreprenad.




Täljstenskamin Contura 790T

Så jag antar att det bara är att lära sig vedhuggarteknik så vi kan elda riktigt mycket under hösten 2014:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar