tisdag 16 juli 2013

Utanför fönstret slår våren ut, marken blir grön igen...

Fönster.
Inte trodde väl jag att dessa glasgluggar skulle ta så mycket av min tankeverksamhet under våren 2013.
Inte drömde väl jag som tonåring att "våren 2013, då ska jag fundera jättemycket på fönster". För det lät ju inte så kul.
Men det är inte så tråkigt som det låter, och vilken skillnad det kan göra när man har möjligheten att kunna planera sina fönster med storlek, öppningsbara eller ej, spröjs, placering med ljussättning osv.
I det tidiga stadiet hade min sambo mycket fokus på fönster, det skulle vara stora fönster, många fönster och med mycket ljusinsläpp. Ska jag vara helt ärlig såg jag nog en annan sak framför mig än härligt ljusinsläpp - många långa fönsterputsardagar...
Men så en dag såg jag på tv 4 morgon och där var en "städguru" och berättade om behjälpliga redskap, och det hon rekommenderade mest var en elektrisk fönsterputs! Den skulle vara räddningen för den som inte har fönsterputsning som största hobby och skulle gå loss på en sådär 700 kr. Helt plötsligt såg jag ljuset i tunneln... Någon som har erfarenhet av dessa och kanske kan rekommendera något märke? Hör gärna av er i kommentarfältet!

Nåväl, ganska många fönster blev det. Vi gjorde vissa omorganisationer från originalritningen i och med att vi tog bort något fönster och lade till något. I badrummet på nedervåningen valde vi ett frostat fönster av naturliga skäl;)
Som standard i de flesta hus är det fönster av trä som gäller, därmed får du även räkna med att måla fönstren när det behövs, beroende på väder och vindslitage. Det går att uppgradera till aluminiumfönster till självkostnadspris. Dock är träfönstren idag av bra standard och håller du vid dem ska de hålla i runt 20 år.
I Mjöbäcksvillans byggen ingår fönster från Traryd. Du får själv välja om fönstren ska vara öppningsbara eller ej, de öppningsbara är i 3-glas.

Traryd Genuin fast fönster

Traryd Geniun vridfönster

Skjutdörr
Olika spröjs till fönster/ fönsterdörrar

Eftersom vår tomt ligger på en höjd och vetter åt en vacker utsikt valde vi att byta ut den fönsterdörr i standard som ingick, mot en skjutdörr med stort glasparti. Detta mot ett tillägg. På detta sätt får vi in den vackra naturen som kommer omge oss under alla årstider. Vi tror att det kommer bli ett lyft för huset, även om vi bollade dess vara eller icke vara flera gånger. Det var ingen billig uppgradering.

Fönstren valde vi att uppgradera estetiskt med ett tillval av spröjs. Även i denna värld finns en uppsjö av olika val. Dels spröjsens utformning, men även även om du önskar fasta spröjs, löstagbara spröjs eller spröjs som sitter inuti fönstret. Även bredd på spröjsen går att välja...
Så även detta fick vi bolla och fundera över, till slut föll valet på sk. "flaggspröjs", de som är ett kors genom fönstret och för oss blir det fasta spröjs som är ganska rejäla. Valet var helt baserat på det vi tyckte var snyggast. Ett tips är att åka och titta på hus med olika spröjs, men också att googla på bilder. Vi ansåg att de fasta spröjsen gav huset en helt annan utsida och en touch av den lite lantliga känslan. Hus utan spröjs, ansåg vi, såg ganska tomma ut, med små mörka gluggar som stod och gapade. 
De löstagbara spröjsen blev lite "fjuttiga" i jämförelse med de fasta, när man tittat runt ett tag. 
Men som sagt, det är en smaksak. Men smakar det så kostar det också...runt 40 000 kronor får du räkna med om du sätter fasta spröjs i fönster på ett helt hus, med löstagbara kommer du undan med halva priset eller ännu mindre om du väljer smalare varianter.

Men när det så är dags att njuta av alla fönster och allt ljus som kommer flöda i början av våren, kommer jag att nynna på Ted Gärdestads "utanför fönstren slår våren ut, marken blir grön igen..."
Fönster är viktigt. Det har jag lärt mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar