lördag 27 juli 2013

Golv, foder, lister samt en och annan dörr.

I början av tankarna på ett hus var jag väldigt inne på att ha ett vitlaserat trägolv, det tycker jag är superfint! Tillsammans med vita lister med profil skulle de utgöra grunden för mitt "lantliga" hem.
Så blev det inte riktigt.

Golv ÄR viktigt. Vi har tittat runt på flera golv och diskuterat färg- och materialval. Men som med allt annat när man bygger hus handlar det om att prioritera (såvida man inte har en helt obegränsad budget förstås...). Standard i huset var ett 8,5 mm trägolv i 3-stav, man kunde välja mellan ek, bok, körsbär, lönn och valnöt. När vi träffade vår säljare från Mjöbäcksvillan erbjöd han oss istället ett 13 mm trägolv från Boen. Ett mattlackat ekgolv i 3-stav. Mattlackat var att föredra för mig, då jag tycker att det smälter in bättre i ett rum, än vad oljade golv gör.
Så fick det då bli ett ekgolv iallafall. Inte så tokigt ändå, då rummen får lite mer karaktär och värme av ett ekgolv, i synnerhet i köket där vi ska ha bänkskivor i ek.

Ekgolv 3-stav




Då vi ska ha vita/ljusa väggar och försöker få in lite av den lantliga känslan i huset blir det iallafall vita lister med profil i hela huset. Samma stil blir det på taklister och foder. Ska jag vara riktigt ärlig visste jag inte vad foder var när vi pratade om olika val till huset...så jag fick snällt fråga:) Och om det är någon mer än jag som är ovetande om detta så är foder de lister som sitter runt dörrar och fönster. Jag tror det blir fint:)

List/ foder med profil


Dörrar är även ett val som ska göras, både den utvändiga och de som ska vara inomhus. Vi fastnade båda två ganska direkt för dörren "Tvillingarna CYD" från BorDörren. Det fanns många dörrar att välja mellan i standard, men den här dörren passade in i vår tilltänkta stil av västkust/ lantligt. 
Dock har vi valt vår ytterdörr i vitt.

Tvillingarna CYD 992 PG

Inomhus kom dörrarna från Swedoor och det fanns 4 olika modeller att välja på inom standard. 
Får jag säga min mening så tycker jag att dörrar var något av de enklaste valet att hålla sig till standard. Det finns många modeller och färger (ytterdörrar) att välja på och flera av tillvalsdörrarna var såpass lika standarddörrarna att det inte kändes som ett svårt val. Alltid något:)
Vad gäller inomhusdörrarna föll vårt val på modellen style 03, en klassisk enkel dörr med lagom mycket profil.

Swedoor style 03

Sommaren springer fram som alltid, men med all den sol och värme som vi hittills fått, känns det som om det kommer bli helt okej att övervintra i år:) Och vi har ju en spännande resa att se fram emot, efter semestern väntar vi på att Mjöbäcksvillan ska höra av sig, då ska det bli dags att förbereda för grunden....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar