lördag 10 augusti 2013

Lite tankar kring städning och förvaring:)

I ett husbygge har man möjligheten att tänka steget längre, än om man köper ett befintligt hus. Smarta lösningar och önskemål som går att uppfylla för att göra vardagen lite smidigare. Min sambo var tidigt inne på att skaffa centraldammsugare i huset, jag var mer tveksam. Dels för att det kostar ca 10 000 kr och dels för att det ska sättas uttag lite här och var i huset. Slangen är lång och otymplig och ska förvaras på lämplig plats. Allteftersom lyckades han dock med att övertala mig, då det finns många fördelar med centraldammsugare. Inte minst fördelen med att luften blir mycket renare, då den filtrerar bort alla partiklar, till skillnad från en vanlig dammsugare som släpper ut partiklar i luften igen.
En renare vardag helt enkelt och en "enkel" investering vid ett nybygge!
Vårt val föll på centraldammsugaren "Husky".

Du kan läsa mer om centraldammsugaren husky på www.huskyvac.se

Den andra "lilla detaljen" som går att installera när man har en centraldammsugare är en sk. "sockelsug". Det är en liten lucka som sätts in i listen vid köksbänken. Alla har vi väl irriterats på mängden smulor som hamnar nedanför köksbänken? Istället för att plocka fram dammsugaren i tid och otid öppnar man bara istället den lilla luckan och sopar dit smulorna, så "vips!" sugs de in i filtret till dammsugaren. Oj, vad det här lät som en reklamslogan:) Men fiffigt i vardagen! Tack Mjöbäcksvillan för den lilla lösningen:)

Ett exempel på ett sockeluttag


Min tredje "smarta lösning" (fortfarande reklamslogan...) som borde vara en självklarhet när man bygger nytt hus är hörnskafferiet som byggs in i vårt kök. Ett rejält skafferi med flera hyllor av förvaring! En sådan enkel lösning med ett sådant stort användningsområde, toppen! I huset som vi har valt "Sörgården", finns ett skafferi med i ritningen och jag måste säga att för mig var kökets storlek med bl.a. skafferiförvaringen en av anledningarna till att jag föll för just det huset. För mig är det inte tilltalande att bygga ett nytt hus och ha ett kök i ett hörn av vardagsrummet med en liten bardel som avdelning. Ett kök ska vara rejält, med bra förvaring, bra arbetsytor och bra planering. 
De lite mer gammaldags lösningarna var inte så tokiga ändå:)

Nu har vi även äntligen fått besked om att grunden ska läggas om en månad, snart börjar det alltså hända lite mer konkreta saker. Så håll utkik...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar